Debatten kring digitalisering i förskolan är het just nu. När SVT opinion ringde mig och frågade om jag ville medverka i debatten kring detta ämne, i egenskap av förälder och ”svängig mamma” så tackade jag varmt Ja. I debatten skulle även psykolog, forskare och motståndare till tekniken finnas.
Jag är inte lärare. Heller inte forskare. Men min mamma råkar vara. Och ja, större delen av min syskonskara är lärare utom jag, och mamma arbetar numera på skolverket. Men annars är jag bara en ganska vanlig (lite hipp) relativt ung morsa med vanligt engagemang för mina barn. Precis som vilken annan förälder som helst.
Från 1/7 i år tillkom det i läroplanen att barn ska möta digitala verktyg i förskolan. Detta upprör många och debatten kring skärmtid och små barn blommar upp till en stor explosion i två läger. Motståndarna lyfter hur mycket skärmar barn möter i sin vardag, hur hjärnan påverkas och att våra barn blir experiment för något vi vet för lite om. Forskning saknas. Vi vill ju att barnen ska vara i skogen, leka med kottar, ha sångstund och sitta i ring. Eller?
Låt oss stanna upp en sekund. I min iver att tala under debatten vill jag ropa ”stopp stopp stopp!”. För vem sa egentligen att vi nu ska sätta surfplattor i varje hand på alla barn 0-5 år i förskolan? Vem sa att vi skulle sluta leka med kottar i skogen? Vem sa att surfplattan ens skulle spela en huvudroll i den nya läroplanen? Vem sa att det ena uteslöt det andra? Stopp och belägg.
Låt oss nu förtydliga att det den nya läroplanen säger är att våra barn numera med hjälp av digitala verktyg ska stimulera utveckling och lärande. Digitala verktyg såsom exempelvis läsarm, projektorer, förstoringsgsägg, programmeringsrobotar (övar upp problemlösning, matematik, logiskt tänkande osv.) greenscreens och mycket mycket mer.
”-Det har vi aldrig sett!” Sa någon. Och då förstår jag verkligen att man som förälder blir orolig om man aldrig mött dessa fantastiska digitala läromedel och sett hur lärare arbetar med detta tillsammans med barnen.
Den nya läroplanen nämner inte surfplattor. Vi måste SLUTA nedvärdera läroyrket, SLUTA värdera julpyssel där en ”fröken” ska visa hur pysslet ska se ut, hur alla barn sedan ska skapa en kopia av den vuxnes kreation och hur vi föräldrar sedan ska värdera barnets prestation och tala om hur fint det var. Vi måste sluta tro att lärare använder digitala verktyg som barnvakter, likt dig själv, för att DU behöver laga mat eller plocka ur diskmaskinen. Förskolelärare är inte barnvakter. Förskolelärare har ett uppdrag att ge ditt barn, och andras barn, utveckling och lärande med en kunskap som DU och JAG som ”vanlig” förälder inte besitter.
Att tala om att det uppdraget ska vara skärmfritt för att Du vill ha den skärmtiden som barnvakt hemma, är bara en anledning för dig att slippa dåligt samvete när dina barn kommer hem och vill se på youtube på eftermiddagens alla timmar. Tänk om. Kanske är det DU som behöver bli bättre på att leka med kottar med dina barn?
Debatten finns på SVT PLAY om man vill kika.
Klockrena tankar och intressant debatt! Digitalisering är så mycket mer än bara paddor och datorer. Dock är de oerhört användbara verktyg att arbeta med i många fall. Vi går mot en mer digitaliserad värld och behöver rusta våra barn inför detta, det behöver inte betyda en massa extra skärmtid. Det finns så många andra sätt att arbeta på och saker att arbeta med. The sky is the limit! ☆
// En soon to be åk. 4-6 lärare