Theodora Larsson

Samarbeten på instagram som gör mig arg

Sedan min tv-medverkan och i takt med att min instagram-sida vuxit så får jag mycket förfrågningar från företag som vill köpa annonser hos mig och marknadsföra sig genom min sida.

Jag är såklart jätteglad över detta och har flera långsiktiga samarbeten inbokat under resten av året som jag verkligen ser fram emot.

Men lika ofta får jag också förfrågningar från bolag som vill att jag ska arbeta gratis för dem, eller som så snällt vill ”ge mig en present” om jag ”bara” lägger ut ett par inlägg och taggar företaget.

Detta gör mig så frustrerad och jag ska i detta inlägg förklara precis varför.

 

 

-Mobiltillbehör-jätten som ville ”minimera risker”

Företaget mailade mig med komplimanger kring min sida och att dem gillade mitt content och frågade sedan om jag skulle vara intresserad av ett samarbete med dem. Företaget är välkänt och jag äger några av deras produkter.

Jag återkopplade till dem, tackade så himla gott, bifogade min fullständiga statistik och en prislista.

Jag fick då till svar;

 

Jag ska på ett vänligt sätt förtydliga vad det är detta företag vill, för det kan ju för en annan låta som något jättesnällt att ett företag vill ge bort tre mobilskal gratis till mig. Men sanningen är att det blir allt annat än gratis.

Om vi för en liten stund totalt bortser från det arbetet man förväntas lägga ned med planering, fotning, formulering, åsidosätta sina barn, hushåll, relation osv. så är det så att allt man mottager av ett företag ska skattas.

På skatteverket.se kan man tydligt läsa följande;

 

 

Alltså; Företaget vill skicka produkter värda ca: 1000:- till mig. Jag måste då betala skatt på 250:- för detta ”gratisjobb”. Ja, utöver den tid jag då lägger på detta för att i deras ögon göra ”ett bra jobb” och få chans till framtida samarbeten.

Att ”provjobba” gratis på ett café, ett kontor, eller liknande har uppmärksammats och förbjudits sedan länge. Det är självklart att man som ägare av ett företag inte får ”testa” blivande anställda på detta sätt.

Men i ”influencer-världen” utnyttjar företagen detta totalt och detta är bara ett litet exempel. Jag har haft liknande samtal med allt från små bolag (som kanske inte har koll) till stora, väletablerade bolag som vet precis vad dem gör. Vissa har satt det i system.

 

Men så sitter någon hemma i soffan och tänker;

”Men hallå, skatteverket märker väl inte det? Kan man inte bara tacka och ta emot? Det tar ju ingen tid? Gratis-grejer är ju nice!?”

 

Jag suckar, tar ett djupt andetag, hämtar andan och vill återigen poängtera;

Om man har en sida som är lyckad nog som marknadsföringsplattform så syns man på tusentals, kanske miljontals, konton över hela landet.

Mitt ”lilla” konto har i skrivande stund 15.189 följare där 96% bor i Sverige. Jag når 80.000 konton per vecka som utgör över en miljon exponeringar under samma tid.

Självklart är det personligt hur vida man vill skattefuska eller ej, men ett litet tips kan ju vara att inte skattefuska för halva svenska folket om man inte vill bli påkommen, tänker jag.

Dagligen hör jag om instagram-konton som drabbats av stora skattesmällar pga. ”gratis”-produkter.

Ingen, absolut ingen, tjänar på att göra dessa ”gratis-jobb”. Ja, förutom företagen själva då.

 

 

 

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats